import wixWindow from 'wix-window'; import wixLocation from 'wix-location'; function open_Lightbox(){ let query = wixLocation.query; var goto = query.name; wixWindow.openLightbox(goto); } $w.onReady(function () { open_Lightbox(); });
 
  • Esther

9 redenen om een verdedigingssport te doen

Bijgewerkt: apr 7

Aan het begin van het schooljaar starten ook de sportclubs en buitenschoolse activiteiten weer op. Ook op onze sportschool zijn er kennismakingslessen in de verschillende activiteiten die we aanbieden. Een proefles is bedoeld zodat mensen kunnen ervaren of de sfeer, de groep, de docenten en de activiteit bij ze past. Persoonlijk denk ik dat het goed is dat mensen kennismaken met verschillende sporten, zodat ze zelf kunnen ontdekken wat bij ze past. Hieronder staan negen redenen om keer kennis te maken met een verdedigingssport.

Fysiek 1. Verbeterde motoriek In veel oefeningen leer je om met aandacht naar een beweging te kijken en aandacht te hebben voor details. De beweging zelf oefenen is het doel. Hierdoor oefen je om precies te bewegen en verbetert de hand-oog-coördinatie. In andere oefeningen ligt de nadruk meer op het durven handelen onder hoge druk en om zonder twijfel te reageren , terwijl je tegelijkertijd probeert om zoveel mogelijk details in stand te houden. 2. Je gebruikt je hele lijf Bij de meeste verdedigingssporten gebruik je je hele lijf. Van sommige oefeningen wordt je sterk en van andere oefeningen wordt je juist soepel. Ook kan de training erg intensief zijn, waardoor ook de conditie verbeterd. Sommige mensen zijn erg fysiek ingesteld en stoeien graag. Door het beoefenen van een contactsport, kunnen zij hun energie veilig kwijt in een gecontroleerde omgeving. Mensen die wat terughoudend zijn, worden door het één op één contact tijdens de training juist gestimuleerd om te handelen. Op die manier is de training waardevol voor iedereen. Sociaal 3. Contact durven maken met elkaar Bijna elke verdedigingssport is een contactsport. Dat betekent dat je contact maakt met elkaar en elkaar aanraakt. Dat is voor sommige mensen in het begin wat onwennig. In de verschillende oefeningen leen je je lijf als het ware uit aan de ander, zodat die een oefening goed kan doen. Door het lichamelijk contact is het concreter en makkelijker om te benoemen hoe je met elkaar om wil gaan. Hierdoor leer je jezelf en de ander vertrouwen, grenzen aangeven en luisteren naar elkaar. 4. Samenwerken De meeste verdedigingssporten worden als individuele sport beschouwd. Dat is logisch, want in wedstrijdverband worden individuele prestaties geroemd, maar in de gewone lessen kun je niets zonder een trainingspartner. Je moet het samen doen. Niet door als een vaatdoek in elkaar te storten en niet te reageren, maar juist door met elkaar te trainen, logisch te bewegen en de afgesproken oefeningen te doen. Sommige dingen kunnen goed individueel getraind worden, maar voor bijvoorbeeld Judo, Ju-Jutsu en Aikido is contact met de ander echt essentieel.


Persoonlijke ontwikkeling 5. Omgaan met tegengesteld belang In de verdedigingssporten werk je vanuit een aanval en verdediging. Er is dus continu sprake van tegengesteld belang. Door dit te trainen en steeds van perspectief te wisselen, leer je omgaan met tegengesteld belang en weerstand. Wedstrijden zijn ook erg geschikt om dit te trainen. Als plan a niet voldoende is om met de weerstand om te gaan, dan moet je een plan b verzinnen. Hiermee train je ook mentale flexibiliteit. Door deze ervaring uit training en wedstrijden wordt het makkelijker om in een situatie buiten de sport, waar ook sprake is van tegengesteld belang, je eigen belang in het oog te houden en een manier te vinden om met druk en weerstand om te gaan. Hierdoor kun je bijvoorbeeld beter omgaan met druk op het werk. 6. Zelfvertrouwen In een training is iedere aanval een nieuwe situatie, een nieuw probleem wat jij moet oplossen. Een techniek is een oplossing voor dat probleem. Tijdens een training ben je continu problemen aan het oplossen en leer je jezelf te redden uit verschillende situaties en met verschillende mensen. Hierdoor groeit het zelfvertrouwen. In veel sporten wordt de vooruitgang weergegeven door verschillende banden en slippen. Hierdoor wordt de weg vooruit onderverdeeld in kleinere stappen en wordt vooruitgang zichtbaar. Dat maakt dat mensen concreter doelen kunnen stellen en een beter beeld krijgen van hun eigen vaardigheden. Ook wedstrijden kunnen hier aan bijdragen. Naar mate mensen langer trainen, worden ze technisch vaardiger en kunnen ze meer problemen oplossen, en onder hogere druk en snelheid werken. Meestal hebben ze dan ook een goed beeld van hun sterke en minder sterke punten ontwikkeld, waardoor ze in een lastige situatie betere keuzes maken, ook in situaties die ze in een training nog niet eerder geoefend hebben. Algemeen 7. Discipline en respect Een veilige omgeving is essentieel om met elkaar contactsport te beoefenen. De basis hiervoor ligt in discipline en respect. Het is belangrijk dat een trainingspartner de discipline heeft om de afgesproken oefening te doen en geen andere, onverwachte dingen. Ook is het belangrijk dat mensen elkaar, en elkaars grenzen respecteren. In een training is heel duidelijk wat er van mensen verwacht wordt. Dat maakt het ook makkelijk om mensen aan te spreken op hun gedrag. Als mensen zich veilig voelen en naar elkaar luisteren, ontstaat er een positief leerklimaat waar iedereen elkaar verder kan helpen en fijn kan trainen. 8. Weerbaar Door het trainen van een verdedigingssport wordt je weerbaarder. Je bent fitter, hebt dingen geoefend, en krijgt steeds meer het idee dat je iets kunt doen als het nodig is. Door jezelf structureel te trainen in reageren, overzicht houden en probleem oplossen, wordt je steeds vaardiger en kun je jezelf in meer situaties redden. Hierdoor krijg je meer zelfvertrouwen, een betere uitstraling en wordt je weerbaarder. Het is absoluut geen garantie, maar hoe meer je traint, hoe groter de kans wordt dat je jezelf kunt redden in een vervelende situatie. 9. Leuk Misschien ligt het erg voor de hand, maar desalniettemin blijft het volgens mij het belangrijkste punt: plezier in de training. Het is fijn om actief bezig te zijn, fit en weerbaar te worden, ergens steeds beter in te worden en jezelf te ontwikkelen. En dat alles gaat het beste op een plek waar je je prettig voelt en graag komt, en met een activiteit die je aanspreekt. Dus zoek een sportschool, volg een proefles en begin!


Was dit leuk om te lezen? Meld je dan nu aan en ontvang nieuwe blogs, anekdotes en tips direct in je mailbox. Wel zo makkelijk.




1 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven